Forklaring av rettighetene til flypassasjerer med funksjonsnedsettelser, redusert mobilitet og ekstra behov
Denne veiledningssiden oppsummerer rettighetene dine i henhold til ulike lover rundt om i verden, hjelper deg med å forstå hvilken hjelp du kan forvente deg og hva du kan gjøre hvis du ikke får den.
Vi gjør oppmerksom på at vi bare kan komme med informasjon. Vi kan ikke hjelpe til med å be om assistanse eller registrere en klage, med mindre det gjelder en forsinket eller innstilt flyvning.
Hvilke rettigheter har jeg?
Passasjerer med nedsatt funksjonsevne har samme rett til å reise med fly som personer uten nedsatt funksjonsevne.
Selv om detaljene i lovene varierer fra land til land, har de til hensikt å sikre at så mange som mulig kan reise på en enkel og verdig måte.
Noen lover fastsetter standarder for tilgjengelighet på flyplasser og fly for å sikre at personer med nedsatt funksjonsevne kan bruke dem, mens andre lover gir deg rett til den assistansen du trenger for å kunne reise.
Slik ber du om spesialassistanse
Mange lover gir deg rett til det som omtales som spesialassistanse. Dette er en tjeneste som tilbys av flyselskaper og flyplasser for å sikre at flypassasjerer med nedsatt funksjonsevne, redusert mobilitet og andre behov får tilgang til den assistansen de trenger for å kunne reise med verdighet i alle faser av reisen, fra avgang til ankomst.
Spesialassistanse inkluderer rullestolassistanse på flyplassen eller andre former for mobilitetshjelp, men kan også være assistanse for eldre eller å ta i mot flypassasjerer med servicehunder.
Det finnes ingen universell regel for å be om spesialassistanse.
De fleste lover spesifiserer imidlertid at det skal finnes en lett tilgjengelig måte å be om spesialassistanse på når du bestiller flyreisen, enten det er via en turoperatør eller direkte med flyselskapet.
Vær ute i god tid med planleggingen for å få best mulig hjelp.
I noen land er det fastsatt spesifikke grenser i lovverket. I Storbritannia må passasjerer kontakte flyselskaper og flyplasser minst 48 timer før avreise, mens det i Brasil noen ganger kreves at man kontakter dem minst 72 timer før avreise. Det kan være at flyselskaper i USA ikke ber om varsel på forhånd, med mindre det er stor sannsynlighet for at forespørselen din vil kreve mye planlegging.
Rådet vårt er enkelt: Planlegg så tidlig som mulig.
Reguleringer rundt omkring i verden
Det finnes en rekke lover rundt omkring i verden som beskytter rettighetene dine som passasjer med nedsatt funksjonsevne, redusert mobilitet eller andre behov. Vi skal forklare noen av de viktigste.
Air Carrier Access Act
Dekker alle passasjerer med nedsatt funksjonsevne og de som reiser med sertifiserte servicedyr
Gjelder på alle flyreiser til, fra eller innenfor USA
Air Carrier Access Act (ACAA) forbyr flyselskaper å diskriminere passasjerer med nedsatt funksjonsevne, og krever at flyselskapene tilrettelegger for slike passasjerers behov. ACAA håndheves av US Department of Transportation.
Equality Act 2010 og Civil Aviation Regulations 2014
Omfatter alle passasjerer med funksjonsnedsettelser, eldre og personer med sosiale kommunikasjons- og interaksjonsvansker
Gjelder alle flyvninger til eller fra flyplasser i Storbritannia med flyselskaper registrert i Storbritannia eller EU, samt flyvninger fra land utenfor Storbritannia eller EU til EU med britiske flyselskaper
I Storbritannia har passasjerer med nedsatt funksjonsevne rett til assistanse som er tilpasset deres behov, og dette skal tilbys gratis på flyplassen og om bord på flyet.
Loven sier at funksjonsnedsettelsen ikke trenger å være permanent eller åpenbar for at man skal ha rett til assistanse.
(EF) nr. 1107/2006 om rettighetene til personer med funksjonsnedsettelser og redusert mobilitet når de reiser med fly
Dekker alle passasjerer med funksjonsnedsettelser eller som reiser med servicehunder, og personer med nedsatt mobilitet, deriblant eldre, gravide og de som reiser med små barn
Gjelder for alle flyreiser innenfor EU
EU-forordning (EF) nr. 1107/2006 slår fast at personer med funksjonsnedsettelser og redusert mobilitet skal ha tilgang til og kunne dra nytte av europeiske flytrafikk på lik linje med andre borgere uten funksjonsnedsettelser, og ha samme rett til fri bevegelighet, valgfrihet og likebehandling som andre borgere.
Disse bestemmelsene sikrer at passasjerer med funksjonsnedsettelser kan reise med verdighet og komfort.
Accessible Transportation for Persons with Disabilities Regulations, ATPDR (Forskrifter for tilgjengelighet til transport for personer med funksjonsnedsettelser)
Dekker alle passasjerer med funksjonsnedsettelser, passasjerer som trenger hjelpemidler eller som reiser med servicedyr
Gjelder alle flyreiser til, fra eller i Canada
Canadian Transportation Agency beskytter personer med funksjonsnedsettelser sin rett tilgjengelige transporttjenester gjennom et regelverk som kalles ATPDR.
Disse forskriftene sørger for at passasjerer med funksjonsnedsettelser har barrierefri tilgang til det kanadiske transportnettverket.
De sørger for at leverandører av transporttjenester, f.eks. flyselskaper og flyplasser, ivaretar flypassasjerers rettigheter og tilbyr de tjenestene som er oppført i ATPDR.
ANAC 280/2013
Dekker alle passasjerer med funksjonsnedsettelser, passasjerer over 60 år, gravide eller ammende, passasjerer med redusert mobilitet eller som reiser med små barn
Gjelder alle flyreiser med avgang fra eller ankomst i Brasil
I Brasil gir loven folk rett til spesiell assistanse hvis de trenger det for å sikre at alle passasjerer har likestilt tilgang til å reise.
Passasjerer som trenger spesialassistanse anses som prioriterte passasjerer i alle faser av reisen. Det betyr at du skal prioriteres ved ombordstigning, men også at du skal få hjelp først hvis noe skulle gå galt. Hvis flyet for eksempel blir innstilt, blir du prioritert når det gjelder alternative flyvninger og overnatting.
Den brasilianske regjeringen har publisert en nyttig veiledning om passasjerrettigheter og mobilitet.
Hva er AirHelp?
Vi hjelper passasjerer med å få kompensasjon for problemer med flyreiser. Hittil har vi skaffet over 2,7 millioner mennesker pengene de hadde krav på, og det blir stadig flere …
Hvis flyet ditt ble forsinket eller innstilt, kan du sjekke om du er berettiget til opptil 600 euro i kompensasjon med vår gratis flysjekk.
Vanlige spørsmål
Hva er flyplassassistanse?
Flyplassassistanse, også kjent som spesialassistanse, er en tjeneste som går ut på å hjelpe passasjerer fra de ankommer avgangsflyplassen til de forlater flyplassen på destinasjonen. Tjenesten er vanligvis gratis og gjelder spesielt for passasjerer med nedsatt funksjonsevne, redusert mobilitet, ekstra behov, passasjerer som reiser med servicedyr, eldre og i noen tilfeller også gravide.
Hvordan går jeg frem for å få spesialassistanse/flyplassassistanse/mobilitetshjelp?
Du kan be om assistanse ved å kontakte flyplassen du skal reise fra eller flyselskapet du skal fly med. Spør dem hva slags spesialassistanse de kan tilby.
Kan jeg reise med et servicedyr?
I mange tilfeller er det mulig å reise med førerhunden din. Mange flyplasser og flyselskaper må faktisk legge til rette for dette. Det kan være at flyselskapet ber om bevis på at førerhunden din har fått riktig trening. Kontakt flyselskapet for å finne ut av dette.
Kan jeg få økonomisk kompensasjon hvis jeg har blitt dårlig behandlet eller diskriminert?
I mange tilfeller er det mulig å reise med førerhund. Hvis svaret ikke er tilfredsstillende, kan du ta klagen videre til nasjonale håndhevelsesorganer.
Hva skjer med utstyret mitt når jeg flyr?
I Brasil, Canada, EU, Storbritannia og USA skal utstyret ditt, for eksempel rullestoler eller andre hjelpemidler, håndteres med forsiktighet og transporteres kostnadsfritt av flyselskapet. Flyselskapene skal oppbevare disse gjenstandene i flykabinen når det er mulig. Hvis dette ikke lar seg gjøre, skal de oppbevares i lasterommet og leveres tilbake til deg ved flydøren ved ankomst.
I USA finnes det ytterligere beskyttelse under Air Carrier Access Act som sikrer kompensasjon hvis utstyret ditt blir skadet.
Hvordan kommer jeg meg til setet mitt på flyet?
Flyselskaper skal tilby gratis assistanse for å hjelpe deg frem til setet ditt. Hvis du trenger hjelp til å bevege deg, kan dette inkludere bruk av heis eller rullestol i midtgangen. For din egen sikkerhet anbefaler vi at du sjekker at denne assistansen er tilgjengelig i landet ditt eller regionen din på bestillingstidspunktet.
Lavprisflyselskaper bruker ofte ikke flybroer (lukkede korridorer fra terminalbygningen til flyet). Dette kan noen ganger gjøre det mer komplisert å gå om bord i flyet. Selv om du fortsatt har rett til samme standard for spesialassistanse når du flyr med et lavprisflyselskap, anbefaler vi at du kontakter dem, i tillegg til avgangs- og ankomstflyplassen, for å forsikre deg om at de vet at du skal reise.
Ekstra ressurser, lenker og ytterligere lesning
AirHelp har vært omtalt i: